2005-02-25
Veckan är slut. Skön dag. Sitter på bussen och halvsover. Trevlig helg.
Färgkodade mail och textinlägg har blivit på modet här i huset. Einsten tycker vi ska koda alla mail olika så man vet vad man inte har skrivit och vad någon annan inte har skrivit i ett tidagare inlägg som någon läst, men kanske inte skrivit själv.
Detta ska göra det lättare att följa tråden i resonemanget, men om jag förstår det rätt så ska det vara så att man ska köra trådlöst.
Detta ska göra det lättare att följa tråden i resonemanget, men om jag förstår det rätt så ska det vara så att man ska köra trådlöst.
2005-02-24
Jag hatar mornar!!
Taxin var 20 minuter sen, så nu kom man 07:02 till jobbet. Gillar INTE för sena ankomster. Hela dagen blir förstörd av sådant!
Supportern var på plats.
Föresten. Dags för lite svensk språkkurs över hur folk säger god morgon.
- Den typiske Timråupporten hickar, men säger God morgon.
- En politiker jag känner, född häruppe kommer in och säger.. Hrrrrmmmm.
- Skåningen kommer in, tittar på mig och säger, Jo!
- Verkstadschefen dök upp här och lade en 20 Kg järnbit på mitt bord och sa:
- Räcker detta?
- En smålänning jag känner rusar in och säger: -varför är det inte upplåst?
- Min chef tittade in och log brett och sa: - Aj, glömde matlådan.
En gigantisk hickning ekade genom trapphuset. Supporten kom nog på att han blivit publicerad i bloggen med sin operaserenad i bilen. Hm, kan inte vara opera. Jag förstod vad han sjöng, och det gör man aldrig med opera.
Opera är en underlig konstform. En massa ylande som gör texten ohörbar.
Musikaler har jag lättare att förstå. Har bara sett 2 musikaler i hela mitt liv. Den ena var Kristina från Duvemåla på Cirkus i Stockholm och den andra hetta "me and my girl" som jag såg på Broadway.
Idag blir det musikalen "the prisoners in the wilderness", som handlar om oss deporterade stackare som sitter härute i ingenstans.
Nu hickade supporten igen....ännu högre denna gång.
Vår övervakare kommer hit idag, dvs Personalsekreteraren.
Nu ska jag gå runt och säga god morgon. Undrar vad jag ska hitta på.
Tror jag ska rusa in och skrika:
- Har ni fått kaffe!!!!
Föresten, den värsta jag känner när det gäller mornar är min offantliga kamrat. En gång bodde vi på Seaport hotel i Nådendal i Finland. Jag gick ut och satte mig utanför hotelet för att få en cigg, som jag använde på den tiden, och FÖR ATT FÅ VARA IFRED. Då kom kompisen ut och sa:
- Tjena. Joinattdrömdejagattjagvarenbilsomåktepåenbilfärjasomskulleåkajordenrunt uppochner och dessutomsåharjagprecispackatklart.hardupackatklartsåvikanåkamedbåtenefterattviharkäkatfrukostsomserverasnu.Undrarvaddetärförväderidag.
Puh!
Föredrar oupplåsta dörrar i alla fall
Taxin var 20 minuter sen, så nu kom man 07:02 till jobbet. Gillar INTE för sena ankomster. Hela dagen blir förstörd av sådant!
Supportern var på plats.
Föresten. Dags för lite svensk språkkurs över hur folk säger god morgon.
- Den typiske Timråupporten hickar, men säger God morgon.
- En politiker jag känner, född häruppe kommer in och säger.. Hrrrrmmmm.
- Skåningen kommer in, tittar på mig och säger, Jo!
- Verkstadschefen dök upp här och lade en 20 Kg järnbit på mitt bord och sa:
- Räcker detta?
- En smålänning jag känner rusar in och säger: -varför är det inte upplåst?
- Min chef tittade in och log brett och sa: - Aj, glömde matlådan.
En gigantisk hickning ekade genom trapphuset. Supporten kom nog på att han blivit publicerad i bloggen med sin operaserenad i bilen. Hm, kan inte vara opera. Jag förstod vad han sjöng, och det gör man aldrig med opera.
Opera är en underlig konstform. En massa ylande som gör texten ohörbar.
Musikaler har jag lättare att förstå. Har bara sett 2 musikaler i hela mitt liv. Den ena var Kristina från Duvemåla på Cirkus i Stockholm och den andra hetta "me and my girl" som jag såg på Broadway.
Idag blir det musikalen "the prisoners in the wilderness", som handlar om oss deporterade stackare som sitter härute i ingenstans.
Nu hickade supporten igen....ännu högre denna gång.
Vår övervakare kommer hit idag, dvs Personalsekreteraren.
Nu ska jag gå runt och säga god morgon. Undrar vad jag ska hitta på.
Tror jag ska rusa in och skrika:
- Har ni fått kaffe!!!!
Föresten, den värsta jag känner när det gäller mornar är min offantliga kamrat. En gång bodde vi på Seaport hotel i Nådendal i Finland. Jag gick ut och satte mig utanför hotelet för att få en cigg, som jag använde på den tiden, och FÖR ATT FÅ VARA IFRED. Då kom kompisen ut och sa:
- Tjena. Joinattdrömdejagattjagvarenbilsomåktepåenbilfärjasomskulleåkajordenrunt uppochner och dessutomsåharjagprecispackatklart.hardupackatklartsåvikanåkamedbåtenefterattviharkäkatfrukostsomserverasnu.Undrarvaddetärförväderidag.
Puh!
Föredrar oupplåsta dörrar i alla fall
2005-02-23
Det här bloggen handlar ju om livet i Norrland.
För att travestera en gammal sketch med Hasse Alfredsson:
- Hurudan äro då Norrlänningen.
Tänkte ge dig som läser ett typiskt exempel på hur en Norrlänning är. Du behöver ha Windows media player i datorn och orka ladda ner Ca 1 Mb.
Jag har en liten inspelning av en Timråsupporter på hemväg från en match - ensam i sin bil.
Ladda ner den här.
För att travestera en gammal sketch med Hasse Alfredsson:
- Hurudan äro då Norrlänningen.
Tänkte ge dig som läser ett typiskt exempel på hur en Norrlänning är. Du behöver ha Windows media player i datorn och orka ladda ner Ca 1 Mb.
Jag har en liten inspelning av en Timråsupporter på hemväg från en match - ensam i sin bil.
Ladda ner den här.
2005-02-22
Tar och publicerar en kul grej som figurerat på nätet under en längre tid.
Efter en flygning skriver piloten ut en felrapport, därefter får mekanikerna en felanmälan och bedömer vilken reparation felet kräver. Blanketten är ett papper som piloten fyller i och mekanikerna läser för att sedan reparera felet. Mekanikerna skriver sedan, på blankettens nedersta del, vad de har gjort för reparationer och piloterna läser därefter igenom rapporten till nästa flygning.Ingen kan påstå att personalen på marken och mekanikerna inte har någon humor. Här är några verkliga, registrerade felrapporter över behov av underhåll och problem, som Quantas piloter har skrivit. Samt vilken lösning som underhållspersonalen har skrivit.Som kuriosa ska tilläggas att Quantas är det enda större flygbolag som aldrig haft en allvarlig olycka.
P=Problem inlämnat av piloten.
S=Svar från mekaniker.
P:
Innersta hjulet på vänster sida borde nästan bytas.
S:
Har nästan bytt ut det innersta hjulet på vänster sida.
P:
Testflygningen gick OK, bortsett från att den automatiska landningen var något hård.
S:
Det är inte installerat något automatiskt landningssystem på detta flygplan.
P:
Propeller nr.2 får inte nog med smörjning.
S:
Smörjning till propeller nr.2 är OK. Smörjning till propeller nr.1, 3 och 4 är felaktig.
P:
Någonting sitter löst i cockpit.
S:
Någonting sattes fast i cockpit.
P:
Döda insekter på framrutan.
S:
Levande insekter är restade i lagret.
P:
Autopiloten ger ett fall på 200 fot när flyghöjden skall låsas.
S:
Kan inte återskapa problemet på marken.
P:
Tecken på läckage på höger sidas landningsställ.
S:
Tecknet borttaget.
P:
Ljudet i intercom är otroligt hög.
S:
Ljudet i intercom inställt till en mera trovärdig nivå.
P:
Mothållslåset får gashandtaget att sitta fast.
S:
Det är liksom det det är där för...
P:
Misstänker att det är en spricka i framrutan.
S:
Misstänker att du har rätt.
P:
Saknar motor nr.3.
S:
Motor funnen på höger vinge, efter kort sökarbete...
P:
Flygplanet uppför sig lustigt.
S:
Flygplanet har beordrats att ta sig samman, flyga ordentligt och vara lite mer seriöst.
P:
Radarn brummar.
S:
Har omprogrammerat radarn till att tala.
P:
Mus i cockpit.
S:
Katt installerad.
Efter en flygning skriver piloten ut en felrapport, därefter får mekanikerna en felanmälan och bedömer vilken reparation felet kräver. Blanketten är ett papper som piloten fyller i och mekanikerna läser för att sedan reparera felet. Mekanikerna skriver sedan, på blankettens nedersta del, vad de har gjort för reparationer och piloterna läser därefter igenom rapporten till nästa flygning.Ingen kan påstå att personalen på marken och mekanikerna inte har någon humor. Här är några verkliga, registrerade felrapporter över behov av underhåll och problem, som Quantas piloter har skrivit. Samt vilken lösning som underhållspersonalen har skrivit.Som kuriosa ska tilläggas att Quantas är det enda större flygbolag som aldrig haft en allvarlig olycka.
P=Problem inlämnat av piloten.
S=Svar från mekaniker.
P:
Innersta hjulet på vänster sida borde nästan bytas.
S:
Har nästan bytt ut det innersta hjulet på vänster sida.
P:
Testflygningen gick OK, bortsett från att den automatiska landningen var något hård.
S:
Det är inte installerat något automatiskt landningssystem på detta flygplan.
P:
Propeller nr.2 får inte nog med smörjning.
S:
Smörjning till propeller nr.2 är OK. Smörjning till propeller nr.1, 3 och 4 är felaktig.
P:
Någonting sitter löst i cockpit.
S:
Någonting sattes fast i cockpit.
P:
Döda insekter på framrutan.
S:
Levande insekter är restade i lagret.
P:
Autopiloten ger ett fall på 200 fot när flyghöjden skall låsas.
S:
Kan inte återskapa problemet på marken.
P:
Tecken på läckage på höger sidas landningsställ.
S:
Tecknet borttaget.
P:
Ljudet i intercom är otroligt hög.
S:
Ljudet i intercom inställt till en mera trovärdig nivå.
P:
Mothållslåset får gashandtaget att sitta fast.
S:
Det är liksom det det är där för...
P:
Misstänker att det är en spricka i framrutan.
S:
Misstänker att du har rätt.
P:
Saknar motor nr.3.
S:
Motor funnen på höger vinge, efter kort sökarbete...
P:
Flygplanet uppför sig lustigt.
S:
Flygplanet har beordrats att ta sig samman, flyga ordentligt och vara lite mer seriöst.
P:
Radarn brummar.
S:
Har omprogrammerat radarn till att tala.
P:
Mus i cockpit.
S:
Katt installerad.
Läget här i vildmarken är rätt OK. Skönt att knalla över gatan ibland till tom riktiga jobbarna. HÄr i huset är det bara datafolk, och så supportern.
Det är liksom skoj med riktiga "gubbar" med rejäla verktyg, som för en massa oväsen.
När jag gick ut i arbetslivet för snart 26 år sedan så fanns inga datorer, och det funkade då med. Fler folk hade jobb.
Undrar om vi har en övertro på tekniken?
Ett tag var det populärt från myndigheten att skylla på "datan" när något blev fel.
En dator gör aldrig fel, om den fått rätt uppgifter från människorna som sköter den.
Undrar om man skulle klassa sig själv som elalergiker och sätta sig i en husvagn ute på gården här.
Nu är det ju gott om plats när det inte står en flaggstång i vägen. hehe.
Det är liksom skoj med riktiga "gubbar" med rejäla verktyg, som för en massa oväsen.
När jag gick ut i arbetslivet för snart 26 år sedan så fanns inga datorer, och det funkade då med. Fler folk hade jobb.
Undrar om vi har en övertro på tekniken?
Ett tag var det populärt från myndigheten att skylla på "datan" när något blev fel.
En dator gör aldrig fel, om den fått rätt uppgifter från människorna som sköter den.
Undrar om man skulle klassa sig själv som elalergiker och sätta sig i en husvagn ute på gården här.
Nu är det ju gott om plats när det inte står en flaggstång i vägen. hehe.
2005-02-21
Kul grej hände. Kom hit i morse med taxi. Sa åt taxikillen att akta flaggstången.
- I och för sig skulle VD bli glad om den försvann, sade jag sedan.
Någon halvtimme senare skulle vår egen kopia på Krister Glemming i trafikmagasinet snöröja med traktorn. Nu HAR vi ingen flaggstång längre.
Min chef sa att marodören snodde hans image.
- Tror inte det, svarade jag. Han förstör grejor vi inte behöver medan du sabbar viktiga grejor.
- I och för sig skulle VD bli glad om den försvann, sade jag sedan.
Någon halvtimme senare skulle vår egen kopia på Krister Glemming i trafikmagasinet snöröja med traktorn. Nu HAR vi ingen flaggstång längre.
Min chef sa att marodören snodde hans image.
- Tror inte det, svarade jag. Han förstör grejor vi inte behöver medan du sabbar viktiga grejor.
2005-02-20
Helgen är snart slut. Får väl göra som bloggarkollegan i urskogen - skriva lite om vad som hänt på det praktiska planet.
Lördagen inleddes med snöslungning och efterskottning. Man kan inte köra snöslunga i "Åvervändsgränder typ inne i nishen vid garagedörrarna". Där blir det spade som gäller.
Solen visade sig kort en stund på em.
Idag har jag konstaterat att det är jättesnyggt med lackad trätrappa på sommaren, men hur man än sopar på vintern så är den helt såphal. Hittade en urgammal gångmatta i källaren - typ heltäckningsmatta med gummibaksida. Spikade fast den med småspik på trappan, så nu kan man gå ut utan att slå ihjäl sig.
Sedan har vi varit på "Coop bygg och trädgård". Frun fick köpa en ny gardinstång - under mina vilda protester i och för sig.
En annan reflektion jag har gjort handlar om ny teknik. Det pratas mycket nu om att alla saker i hemmet ska kunna prata med varandra. Kylskåpet ska gå ut på nätet och köpa mat etc.
Har försökt få tre apparater med bluetooth-teknik att prata med varandra åt alla håll, men det har tagit många många timmar. Nu funkar det ibland.
Just nu regnar det lite i Sundsvall.
Dags för något fika eller så tror jag.
Lördagen inleddes med snöslungning och efterskottning. Man kan inte köra snöslunga i "Åvervändsgränder typ inne i nishen vid garagedörrarna". Där blir det spade som gäller.
Solen visade sig kort en stund på em.
Idag har jag konstaterat att det är jättesnyggt med lackad trätrappa på sommaren, men hur man än sopar på vintern så är den helt såphal. Hittade en urgammal gångmatta i källaren - typ heltäckningsmatta med gummibaksida. Spikade fast den med småspik på trappan, så nu kan man gå ut utan att slå ihjäl sig.
Sedan har vi varit på "Coop bygg och trädgård". Frun fick köpa en ny gardinstång - under mina vilda protester i och för sig.
En annan reflektion jag har gjort handlar om ny teknik. Det pratas mycket nu om att alla saker i hemmet ska kunna prata med varandra. Kylskåpet ska gå ut på nätet och köpa mat etc.
Har försökt få tre apparater med bluetooth-teknik att prata med varandra åt alla håll, men det har tagit många många timmar. Nu funkar det ibland.
Just nu regnar det lite i Sundsvall.
Dags för något fika eller så tror jag.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)